Strona główna | Multimedia | Fast dobrze radzi | Porady | Wnętrza prywatne a wnętrza publiczne

Wnętrza prywatne a wnętrza publiczne

 

Codziennie przebywamy w pomieszczeniach. To w jaki sposób są one urządzone wpływa na nasze samopoczucie. Metraż, układ mebli, okien, oświetlenie oraz wiele innych kwestii decyduje o tym czy dobrze czujemy się w miejscach w których spędzamy czas. Jeden z poprzednich artykułów dotyczył wpływu jaki mają na nas kolory. Opisałam w nim jakie „emocje" wywołują konkretne barwy. To podstawowa wiedza jaką powinien posiadać projektant wnętrz, ponieważ przede wszystkim to kolory odpowiedzialne są za nasze samopoczucie - tworzą wnętrza. Błędem jest myślenie, że tworzenie projektów prywatnych (domy, mieszkania) niczym nie różni się od projektowania na potrzeby publiczne (restauracje, bary, kawiarnie itd.). Tym artykułem postaram się opisać podstawowe różnice.


Główną i najistotniejszą jest to dla kogo będziemy projektować. Z mojego doświadczenia wynika, że w przypadku wnętrz prywatnych osoby w nich zamieszkujące oczekują przede wszystkim aranżacji w których będą mogły odprężyć się i odpocząć. Pożądane cechy to funkcjonalność oraz ciekawa estetyka. Często odchodzi się od krzykliwych kolorów i mocnych abstrakcyjnych form na rzecz elementów, które są funkcjonalne i po prostu ładne. Takie, które dodadzą wnętrzu charakteru, ale go nie zdominują. Przy takich aranżacjach najczęściej używa się bezpiecznych kolorów takich jak beż, szarość, biel, jasny brąz. Rzadko stosuje się intensywniejsze barwy. Mocniejsze elementy takich wnętrz to dodatki, które zawsze możemy szybko wymienić, jeśli chcemy delikatnie odświeżyć wygląd pomieszczeń. Oczywiście są również osoby, który decydują się na aranżacje swojego domu w odważniejszy sposób.


Wnętrza publiczne możemy podzielić na instytucje i miejsca użytku komercyjnego. Tym razem skupię się na tych drugich. W tym przypadku oczekuje się właśnie mocnych, designerskich elementów. Takich, które będą swego rodzaju znakiem, dzięki któremu klienci takie miejsce zapamiętają i będą chcieli do niego wracać. Często przy takich aranżacjach używa się kolorów charakterystycznych dla danej firmy np. występujących w logo. Robi się to po to, by marka była łatwiej zapamiętywana. Drugim powodem takiego działania jest spójność wizerunkowa. W takich wnętrzach mocne tonacje mają za zadanie uwypuklić i wyróżnić to co firma ma do zaoferowania. Kolory również dostosowuje się do danych produktów, aby jeszcze bardziej je podkreślić. Jest to działanie z pogranicza marketingu, istotne dla firm długo funkcjonujących na rynku. We wnętrzach publicznych możemy pozwolić sobie na trochę szaleństwa - w formie i w kolorze. Istotny jest tutaj czas jaki klient spędzą we wnętrzu. We miejscach publicznych nie spędzamy większości swojego czasu i mocniejsze aranżacje podobają nam się, ale gdybyśmy w nich przebywali na co dzień mogły by się okazać zbyt dla  nas męczące i źle wpływające na nasz nastrój. Pomieszczenia nie powinny przytłaczać. Należy pamiętać, że projektujemy nie tylko dla właścicieli, lecz także dla potencjalnych klientów (na podstawie grupy docelowej, jeśli taka jest określona).


Powyższy artykuł w uogólnieniu opisuje różnice między projektami prywatnymi oraz komercyjnymi. Jeśli potrzebujecie Państwo indywidualnych wskazówek, to zapraszam do skontaktowania się ze mną.

Fast - producent chemii budowlanej